Spataderen

Ongeveer 25% van de volwassen mensen in Nederland heeft last van spataderen vrouwen hebben hier wel vaker last van dan mannen. In eerste instantie heeft u geen last van de spataderen maar later kunnen ze zowel medische en cosmetische storende klachten geven. De klachten zijn o.a. vermoeid gevoel in de benen, opgezette benen, men kan de benen niet goed stil houden en tintelingen of jeuk in de benen. Je hart pomp het bloed naar alle delen in je lichaam dus ook omlaag naar onze benen via de aderen stroomt het bloed weer naar je hart. Door de terugslagkleppen in onze aderen kan het bloed dat in je beenaderen terug stroomt naar je hart niet naar beneden terug stromen, maar het kan voorkomen dat de kleppen niet meer goed werken dan kan het bloed wel terug stromen er komt dan te veel druk in de aders en haarvaatjes deze zetten uit zo ontstaan er dan spataders.
Als we deze slecht functioneren ader verwijderen dan neemt een ander ader de functie vanzelf over.
Spataders kunnen ontstaan tijdens een zwangerschap, het kan erfelijk zijn, aanleg hebben, het lijkt erop dat mensen met overgewicht en mensen die lang moeten  staan voor hun werk een grotere kans hebben op het krijgen van spataders.
Door te bewegen o.a. wandelen, fietsen of zwemmen, stroomt het bloed beter omhoog daardoor neemt de druk in de benen ook af en het help de klachten te verminderen.

Onderzoek en verwijderen

Met een duplexscan kunnen de bloedvaten in de benen onderzocht worden hiermee kan men zien waar de spataderen zitten en waardoor ze worden veroorzaakt
Met een duplexscan kunnen de oppervlakkige maar ook de dieper gelegen aderen onderzocht worden men kijkt naar de stroomrichting van het bloed, als het bloed goed door de vaten stroomt en als de kleppen goed werken het resultaat kun je meteen op het beeldscherm bekijken.
Doppler onderzoek met behulp van geluidsgolven kan de stroming van het bloed in de aderen hoorbaar gemaakt worden

Er zijn verschillende methoden ontwikkeld om van spataderen af te komen zoals:
Het strippen (operatief)
Laserbehandeling (endoveneuze lasertherapie)
Dichtspuiten (scleroseren)
Lasertherapie of radiofrequentie ablatie
Ambulante flebectomie van Müller

Na de behandeling

Als u veel of weinig pijn heeft na de behandeling hangt af van de gekozen behandeling en als er kleine spataderen, middelgrote spataderen of grote spataderen verwijderd moeten worden. Neemt u bij pijn tijdig pijnstillers in.
Na de behandeling krijgt u een drukverband of een elastische steunkous om het been. Hoelang u een steunkous moet dragen is afhankelijk van de soort behandeling die u heeft ondergaan, volgt u de adviezen op van de behandeld arts op.
Voor een goed resultaat is het belangrijk dat u na de behandeling in beweging blijft,  lopen bevorderd de bloedsomloop, probeer langdurig stilstaan of zitten te voorkomen.  Afhankelijk van de behandeling kunt u blauwe plekken of een bruine huidverkleuring krijgen maar dit zal na enige tijd weer verdwijnen.
Na de behandeling mag u normaal gesproken niet sporten of zware arbeid verrichten na een paar weken gaat u voor controle.
Bij een behandeling kunnen er altijd complicaties optreden al is de kans hierop erg klein.
Na het verwijderen van spataders blijft er altijd een kans bestaan dat deze na verloop van tijd terug komt.