Halslift

We ontkomen niet aan de gevolgen van het ouder worden, maar met een gezonde levensstijl, een matig alcoholgebruik, niet roken en niet te veel uv-stralen kunnen we het proces van ouder worden vertragen verder zijn de erfelijke eigenschappen ook van belang. Als gevolg van het ouder worden verslapt ook de huid en de spieren. Bij een verslapte huid in het ondergedeelte van het gelaat en de hals, is een halslift de juiste ingreep. Bij een halslift kan men de onderkaak,de kin en de hals tot het borstbeen liften.

Een halslift is een cosmetisch ingreep. Bij deze ingreep zullen de expressie-rimpels dit zijn de rimpels die je ziet bij het praten of lachen niet verdwijnen. De chirurg maakt een snede rond beide oorlellen, gaat dan achter langs het oor omhoog naar het achterhoofd langs de haarlijn. De huid wordt losgemaakt van de onderhuidse weefsellaag (De weefsellaag bevat zenuwen, spiertjes en bloedvaatjes) indien noodzakelijk zal het te veel aan vet via liposuctie worden verwijderd. De juiste onderlaag wordt gelift, hierna wordt de losse huid over de nieuwe onderlaag gelegd en strak getrokken, het overtollige huid wordt verwijderd en de wonden worden gehecht. De littekens zullen voornamelijk achter de oorschelpen en langs de haargrens vallen hierdoor zijn de littekens meestal uit het zicht.
Na de operatie wordt er om de hals en het gelaat een drukverband aangebracht eventuele met drains, het drukverband wordt na een dag verwisseld en de drains worden verwijderd. Je gezicht kan gezwollen zijn en blauwe plekken vertonen, maar dit is meestal van korte duur.

Het verouderingsproces van de huid wordt niet gestopt maar het resultaat is duidelijk zichtbaar en dat blijft meestal wel een aantal jaren zo.

Voorbereiding op de operatie

De chirurg bekijkt en bespreekt met de patiënt tijdens een consult wat er precies moet gebeuren op deze manier kunt u een weloverwogen beslissing nemen.
U moet minimaal 6 weken voor de operatie gestopt zijn met roken, omdat dit de kans op complicaties vergroot en een optimaal resultaat verkleind, verder mag men voor de operatie geen bloed verdunnende medicijnen gebruiken (doe dit wel in overleg met uw arts). Om een halslift operatie te ondergaan moet u in goede gezondheid verkeren

Platysma plastiek

Soms is de huid alleen aan de voorzijde van de hals verslapt een volledige halslift is dan niet noodzakelijk. Alleen de platysmaspieren worden dan strak getrokken, deze spieren bevinden zich aan de voorzijde van de hals. Deze behandeling noemt men Platysma plastiek dus dit is een correctie van de halsspier.

Net als bij alle medische ingrepen kunnen er ook bij een halslift complicaties optreden maar gelukkig komt dit niet vaak voor. Voorbeelden van complicaties zijn o.a. een allergische reactie op de verdoving, een infectie, bloedingen, vochtophoping. De kans op complicaties worden verkleind als u door een ervaren en deskundige chirurg wordt behandeld.