Gynaecomastie

Gynaecomastie of borstvorming bij de man

Fysiologische gynaecomastie

Gynaecomastie is de groei van borstklierweefsel in het mannelijke borst.Fysiologische (of normaal) gynaecomastie kan zich in verschillende fasen in het leven van een man ontwikkelen. Bij pasgeboren jongetjes kan zich borstweefsel hebben ontwikkeld dit komt omdat ze via hun moeder vrouwelijke hormonen hebben binnen gekregen maar dit gaat na een paar maanden vanzelf weer weg. Tijdens de puberteit kan er door hormoon veranderingen de borstklieren aan een zijde of beide zijden opzwellen, over het algemeen zal dit naverloop van tijd weer verdwijnen. Op latere leeftijd kunnen de zwellingen ook voorkomen aan één of beide zijden van de borst. Deze vormen van borstvorming zijn een normale reactie van de borstklier op de hormonen.

Gynaecomastie of borstvorming bij de man

Niet fysiologische gynaecomastie

Wij spreken over niet fysiologische (of abnormale) gynaecomastie als borstvorming niet binnen de normale reactie van het lichaam valt zoals hierboven beschreven, het kan veroorzaak zijn door een onderliggende aandoening of gepaard gaan met andere verschijnselen, een onderzoek kan hier noodzakelijk zijn. Dit is niet leeftijd gebonden. Oorzaken kunnen zijn: – Bijwerking door medicijn gebruik – Het gebruik van anabole steroïden. – Borstkanker bij de man – Kan verband houden met lever- of nierziektes en schildklier problemen – Tumoren aan de testikel – borstvorming door vetafzetting – Teveel aan vrouwelijke hormonen Bij een niet-fysiologische gynaecomastie moet er naar de oorzaak gezocht worden. De onderzoeken die verricht kunnen worden zijn een bloedonderzoek om de lever- en, schildklierfunctie en de hormonen te controleren, een röntgenfoto maken van de borstklier en de longen, het bevoelen van de testikels. Celonderzoek als men denkt aan een kwaadaardige aandoening. Afhankelijk van de uitkomst moet er een behandelingsplan opgesteld worden, het kan ook zijn dat het medicijn gebruik aan gepast moet worden.

Klachten gynaecomastie

Patiënten met gynaecomastie kunnen allerlei klachten van cosmetische maar ook praktische aard ondervinden zoals dat het irritant en pijnlijk kant zijn bij het dragen van bretels of een rugzak, verder vinden mensen het vaakniet mooi aan hun lichaam.

Welke behandel methode

De chirurg bekijkt en bespreekt met de patiënt wat er precies moet gebeuren en bepaald welke operatie methode het beste is en hij informeert u over de te verwachten resultaat, de risico’s, of de ingreep onder plaatselijke verdoving of algehele anesthesie plaats zal vinden, en de nazorg.
De behandelingen kunnen verschillend zijn:
– Verkleining van het tepelhof, tepelhof is te groot, of kan slecht gevormd zijn
– grootte van de tepel aanpassen, ingetrokken tepels
– verwijdering overtollig vetweefsel
– Verwijdering overtollig klierweefsel
– Een combinatie van bovenstaande technieken kan soms nodig zijn.

De operatie

De ingreep vindt plaats onder narcose of plaatselijke verdoving.
De behandeling die gekozen kan worden is liposuctie deze ingreep wordt gekozen als er kleine hoeveelheden vetweefsel verwijderd moet worden. Liposuctie kan ook in combinatie met klierweefsel verwijdering, er wordt een incisie gemaakt aan de onderzijde van de tepelhof of in enkele gevallen maakt men een incisie ter grote van de borstverkleining. Na de operatie wordt de wond dicht gehecht en krijgt de patiënt een drukverband om. Het klierweefsel wordt voor onderzoek naar een laboratorium gestuurd.

Meestal heeft men weinig pijn na de operatie, een pijnstiller is in de meeste gevallen voldoende. Als er een drain geplaatst is dan zal deze waarschijnlijk na een dag verwijderd worden. De hechtingen worden na ongeveer 10 dagen verwijderd en dan wordt normaal gesproken ook de uitslag van het laboratorium onderzoek besproken. De eerste weken na de operatie wordt het afgeraden om zware werk te doen of te sporten.

Aan elke operatie kleven er altijd risico en er kunnen complicaties optreden al is de kans hierop klein. De risico’s kunnen o.a. allergische reactie op de verdoving, een infectie, vochtophoping, bloedingen, slechte genezing van de wond asymmetrie en littekenvorming.

De kosten kunnen per kliniek verschillen u moet precies weten welke kosten er in de tarieven zijn verwerkt te beginnen bij het consult is deze gratis, wat kost een overnachting, zijn er nog bij komende kosten. Welke verdoving krijgt u tijdens de operatie, Anesthesie, sedatie, volledige narcose. Volledige narcose is een stuk duurder. De service, kwaliteit en uitstraling van de kliniek moeten ook betaald worden.
Welke garantie krijgt u en wat houdt dat in o.a. garantie bij mogelijke complicaties.

Borstcorrecties

Bij zowel de mannen als vrouwen zijn verschillende borstcorrecties mogelijke, hier onderstaand worden de meest voorkomende benoemd.
– Borstvergroting (Mamma augmentatie),
– Borstlift (borstversteviging),