Gastric bypass

U heeft al van alles geprobeerd om af te vallen maar het lukt niet en u blijft maar (weer) aankomen, dan kan in bepaalde gevallen een maagverkleining een mogelijkheid zijn.

Bij de gastric bypass wordt het grootste deel van de maag gesepareerd, hierdoor blijft er maar een kleine maag over, ongeveer zo groot als een kiwi, de dunne darm wordt er dan op aangesloten.
De rest van de maag wordt niet verwijderd maar blijft in het lichaam zitten, maar voor de spijsvertering is het niet echt meer van belang. Door de kleine maag kan u minder eten, zit u sneller vol en het honger gevoel is veel minder.

In bepaalde gevallen kan het voorkomen dat de galblaas tijdens de ingreep verwijderd wordt.
Na een gastric bypass operatie kan de grote restmaag moeilijker onderzocht worden, omdat dat deel afgesloten is.

Complicaties die bij een GBP voor kunnen komen

Aan elke operatie zijn risico’s verbonden en er kunnen altijd complicaties optreden. Een gastric bypass is een zware ingreep en mensen met overgewicht hebben een iets grotere kans op complicaties in vergelijking met mensen met een gezond gewicht.

De kans op complicaties ligt laag ongeveer 2% tot 5%.

Andere mogelijke complicaties

• Lekkage v/d maag- of darmaansluiting, hierdoor mogelijk buikvliesontsteking.
  • Vertraagde wondheling
  • Wondbreuk
  • Nabloeding
  • (Wond) infecties
  • Beschadiging aan een buikorgaan
  • Ademhalingsproblemen
  • Dumpingsyndroom dus onwel worden door inname van suikersa. buikpijn, vermoeidheid, zweten, hartkloppingen, enz.
  • Trombose en longembolie
  • Galstenen
  • Maagzweer
  • Vernauwing van de maaguitgang
  • Een her-operatie kan soms noodzakelijk zijn
  • Een kleine kans op overlijden (± 0,5%)
  • Opnieuw gewichtstoename

Bij lekkage of na her ingrepen na voorafgaande vermageringsoperatie kan de kans op complicaties groter zijn. Dit betekend dan een langer verblijf in het ziekenhuis.

U dient een gezonde levensstijl op na te houden met gezonde voeding en voldoende lichaamsbeweging.

Door het verwijderen van een groot deel van de maag en de darmomleiding is uw spijsvertering veranderd. Door de kleinere maag heeft u ook een vermindering van de voedselinname en zal u sneller een verzadigingsgevoel ondervinden. Het voedsel dat u eet wordt ook minder opgenomen. Hierdoor neemt u ook minder calorieën en voedingsstoffen op. U zult uw voedingspatroon voor altijd moeten veranderen.

U hoort de dieet voorschriften goed na te leven. De diëtiste of huisarts kan eventueel na een bloed afname de nodige correcties aanbrengen bij een vitamine- of ijzertekort en bloedarmoede.

Het te verwachten gewichtsverlies ligt gemiddeld tussen de 60 en 80% van het overtollige gewicht.

de eerste 8 maanden is het gewichtsverlies het grootst. Daarna gaat het vermageren trager maar het houdt gemiddeld 12 tot 24 maanden aan. Na ongeveer 2 jaar zal het gewicht stabiliseren.

Doordat u veel bent afgevallen zult u in de armen, onderbuik en benen waarschijnlijk overtollig huid hebben. Dit kan met behulp van plastische chirurgie verwijderd worden.