Erbium-, CO2 laser of resurfacing-lasers en de fractional laser t.b.v. Rimpels en Pigmentproblemen

De laserbehandelingen hebben in de cosmetische en dermatologische wereld voor grote veranderingen gezorgd. Huid problemen die vroeger alleen d.m.v. een operatieve ingreep opgelost konden worden, kunnen nu met een laser behandeling verholpen worden. Onderstaande behandelingen worden behandeld met Erbium-, CO2 laser (resurfacing-lasers) en de fractional laser.

Afhankelijk van de aandoening kan men voor een bepaalde laser kiezen. De huid aandoeningen die men hiermee kan verhelpen zijn: (over)beharing, rimpels, bloedvatafwijkingen en pigmentproblemen. Om oogschade te voorkomen is het beter dat iedereen in de buurt van de laser tijdens de behandeling een beschermbril op doet.

Tijdens een eerste consult kan bekeken worden of een laserbehandeling bij u uitgevoerd kan worden en als dit de beste oplossing is, u kunt geïnformeerd worden over het te verwachten resultaat, de voor- en nadelen, de nazorg en indien gewenst als de behandeling gecombineerd kan worden met andere behandelingen.
Een consult is belangrijk omdat u zo goed mogelijk geïnformeerd dient te worden zodat u tot de juiste beslissing kan komen, maar het is ook belangrijk dat u hier duidelijk uw wensen en verwachtingen kenbaar maakt.
Omdat er verschillende soorten laserapparaten op de markt zijn is het belangrijk om u goed te laten adviseren tijdens een intake gesprek door de kliniek of schoonheidssalon van uw keuze. Vraag welke behandeling voor u het beste is en indien er meerdere behandelingen noodzakelijk zijn, informeer dan naar het te verwachten aantal behandelingen, vraag ook hoeveel maanden nodig zullen zijn en natuurlijk naar de kosten. U doet er goed aan om het behandelende lichaamsdeel een aantal weken na de behandeling de zon of zonnebank te mijden. Na de behandeling is het beter om uw huid te beschermen met een hoge zonnebrand factor.

Huid problemen die tegenwoordig met een laserbehandeling verholpen kunnen worden zijn:
– Rimpelbehandelingen
– Huidverjonging of huidverbetering
– Pigmentvlekken zoals ouderdomsvlekken en sproeten
– Acne-littekens
– Tatoeages

Behandeling met een CO2 laser Erbium laser Rimpels en Pigmentproblemen

Er zijn verschillende soorten lasers op de mark t.b.v. huidverjonging en huidverbetering o.a. om de rimpels en fijne lijntjes in uw gezicht te behandelen. Met de oude generatie laser zoals de CO2 laser of Erbium laser wordt je meestal plaatselijk verdoofd of ga je onder narcose omdat deze behandelingen pijnlijk kunnen zijn. Deze behandelingen noemt men ook wel resurfacing. Met deze vorm van lasertherapie verdampt men de oppervlakkige huidlaag waardoor er op het behandeld gebied eigenlijk een soort schaafwond ontstaat daardoor heeft de huid een herstelperiode van een aantal weken tot een aantal maanden nodig om zich te herstellen maar daarna ziet de verjongde huid er weer gladder, strakker en met meer volume uit omdat de oude huid is vervangen door nieuwe huid zullen over het algemeen de ouderdomsvlekken ook verdwenen zijn. Als u na de behandeling pijn heeft dan kunt u pijnstillers gebruiken.

Bijwerkingen en risico’s

Aan zo een behandeling kunnen ook risico’s of bijwerkingen optreden zoals een allergische reactie op de verdoving, een huidinfectie, de huid kan (tijdelijk) verkleuren, vlekkerige pigmentatie, littekenvorming, de huid kan er rood uitzien en zwellingen op de huid dit zal in de loop van de tijd wel weer verdwijnen.

Het kan zijn dat u de eerste weken na de behandeling uw sociale leven niet gelijk kan op pakken omdat u niet toonbaar bent voor de buiten wereld en daardoor thuis blijft.
Voor een beter herstel kunt u de eerste maanden na de ingreep het beste zoveel mogelijk de zon en de zonnebank mijden als u naar buiten gaat kunt u uw huid beschermen met een hoge beschermingfactor.

Fractional laser

Bij de nieuwe generatie lasers zoals fractional laser is verdoven niet meer noodzakelijk omdat deze laser de laserstralen eerst door een raster leidt. De laserstralen worden daardoor opgedeeld in vele minuscule laserstraaltjes per cm² huid ongeveer 250 gaatjes met een doorsnede van 0,1 mm, daardoor ontstaat er tussen de laserstralen wat ruimte dit gedeelte van de huid wordt dus niet behandeld en dus ook niet beschadig. Verder zijn de fractional  lasers meestal ook voorzien van een koelsysteem, hierdoor is de behandeling minder pijnlijk, er ontstaan ook geen schaafwonden meer en de herstelperiode wordt aanzienlijk verkort naar enkele dagen. Dat wil niet zeggen dat fractional lasers geheel pijnloos zijn, daarom kiezen veel klinieken er voor om vooraf een verdovingscrème aan te brengen op het te behandelen gebied.

Na de behandeling kan de huid er rood en gezwollen uitzien met kleine korstjes normaal gesproken verdwijnt dit weer na een paar dagen.
Voor een optimaal resultaat zullen meerdere behandelingen noodzakelijk zijn waarschijnlijk tussen de 3 en 6 behandelingen. Vrij snel na de behandeling kunt u uw sociale leven weer oppakken. De eerste weken na de behandeling kunt u het beste zoveel mogelijk de zon en de zonnebank mijden als u naar buiten gaat kunt u uw huid beschermen met een hoge beschermingfactor.

Ten opzichte van de CO2 laser (resurfacing-lasers) of Erbium is de fractional laser minder pijnlijk, de herstelperiode aanzienlijk korter en de mogelijke bijwerkingen en risico’s zoals een huidinfectie zijn kleiner.

De kosten kunnen per kliniek verschillen u moet precies weten welke kosten er in de tarieven verwerkt zijn te beginnen bij het consult is deze gratis, zijn er nog bij komende kosten, hoeveel behandelingen zullen noodzakelijk zijn. Indien van toepassing, welke verdoving krijgt u, anesthesie, sedatie, volledige narcose. Een volledige narcose is een stuk duurder. De service, kwaliteit en uitstraling van de kliniek moeten ook betaald worden.
Welke garantie krijgt u en wat houdt dat in, voor wie zijn de kosten bij mogelijke complicaties?