Buikwandcorrectie

Correctie verzakking na veel gewichtsverlies

Buikwandcorrectie en mini-buikwandcorrectie

Andere namen voor buikwandcorrectie zijn buikwandplastiek, abdominoplastiek, (full) tummy tuck, buikhuidcorrectie. Andere namen voor Mini-buikwandcorrectie zijn mini-buikwandplastiek, of mini-abdominoplastiek.

Door de ouderdom, een zwangerschap, gewichtsverlies, erfelijkheid, of uw voedingspatroon kunnen uw buikspieren verslappen of uit gerekt zijn (een hangbuikje), uw buik ziet er dan niet meer mooi stak uit. Mensen kunnen er last van onder vinden zoals rugklachten, huid irritatie, hygiënische problemen zoals het smetten van de huid in de huidplooi of men kan zich hiervoor schamen. Met een buikwandcorrectie kunt u huidoverschot laten verwijderen en worden de buikspieren weer strak getrokken, maar het is geen middel om gewicht te verliezen of af te vallen, een buikwandcorrectie vindt in principe pas plaats als het lichaamsgewicht op een acceptabel niveau is.                                     Hou er wel rekening mee dat een buikwandcorrectie een vrij zware ingreep is, het is namelijk een van de zwaarste ingrepen die door een plastisch chirurg uitgevoerd kunnen worden.

De chirurg kan bekijken of een buikwandcorrectie bij u uitgevoerd kan worden, hij kan u informeren over het te verwachten resultaat en of het door u gewenste resultaat haalbaar is, de voor- en nadelen en de risico’s van zo een operatie, littekenvorming, informatie over roken voor en na de operatie, het gebruik van bloedverdunnende medicijnen, Hoe voel ik me na de operatie, wanneer u naar huis mag, en de nazorg en de controles. Vertel uw chirurg over uw eventuele medicijn gebruik en uw medisch verleden, als er stoffen of geneesmiddelen zijn waar u allergisch voor bent of als u een pacemaker heeft.
Een gesprek met uw chirurg is erg belangrijk het is zijn taak om u zo goed mogelijk te informeren zodat u tot de juiste beslissing te kan komen maar het is ook belangrijk dat u hier duidelijk uw wensen kenbaar maakt. Als u wenst dat deze ingreep plaats vindt dat moet u gezond zijn.

Operatie buikwandcorrectie

Een buikwandcorrectie gebeurt normaal gesproken onder narcose.
Het is een vrij zware ingreep, de chirurg maakt een horizontale snee onder de bikinilijn van de ene heup naar de andere heup, verder zal er waarschijnlijk ook een snee om de navel gemaakt worden. De huid wordt samen met het onderhuidse vetweefsel tot aan het borstbeen losgemaakt, de buikspieren worden strak gemaakt en het overtollige huid- en vetweefsel worden verwijderd, de navel wordt op de juiste positie geplaatst en ingehecht. Rond de navel en onder de bikinilijn zullen er waarschijnlijk littekens ontstaan hoe zichtbaar deze worden hangt af van het genezingsproces. De operatie duurt normaal gesproken ongeveer 2 uur. Wanneer u naar huis mag verschilt per kliniek maar meestal mag u na 1 of 2 dagen naar huis. Houdt u er rekening mee dat u na de operatie naar huis gebracht moet worden.

Operatie mini-buikwandcorrectie

Als de uitgerekte buikspieren en de slappe huidelasticiteit zich onder de navel bevinden dan kan men waarschijnlijk volstaan met een mini-buikwandcorrectie eventueel gecombineerd met liposuctie. Het voordeel van een mini-buikwandcorrectie ten opzichte van een buikwandcorrectie is dat deze ingreep minder ingrijpend is, je er minder littekens aan over houd en fysiek een sneller herstel.

De chirurg maakt een horizontale snee onder de bikinilijn. De huid wordt samen met het onderhuidse vetweefsel tot aan de navel losgemaakt, de buikspieren worden strak gemaakt en het overtollige huid- en vetweefsel worden verwijderd. Bij de schaamstreek zal er door de ingreep een litteken ontstaan.
Omdat bij een mini-buikwandcorrectie alleen het gebied onder de navel behandeld wordt is deze ingreep niet voor iedereen een geschikt als men het gebied boven de navel ook moet behandelen dan is een buikwandcorrectie een betere ingreep. Normaal gesproken vindt deze ingreep onder narcose plaats. De operatie duurt ongeveer 1 uur tot 1,5 uur.
Wanneer u naar huis mag verschilt per kliniek maar meestal mag u dezelfde dag of de volgende dag naar huis. Houdt u er rekening mee dat u na de operatie onder begeleiding naar huis gaat.

Na de behandeling

In de meeste gevallen worden er drains geplaatst voor de afvoer van bloed en wondvocht deze worden over het algemeen een paar dagen later verwijderd.
Kort na de operatie heeft u waarschijnlijk niet veel pijn maar, u kunt later wel pijn en ongemak onder vinden vooral bij het lachen, hoesten, niezen en persen tegen de pijn kunt u pijnstillers gebruiken. Waarschijnlijk krijgt u ook een speciaal korset aangemeten die u een aantal weken moet aanhouden.
De littekens kunnen er rood uitzien maar deze trekken na verloop van tijd weg. Voor een goed herstel van de littekens is het beter om deze de eerste maanden na de ingreep uit de zon te houden. De littekens zullen in de loop van de tijd langzaam minder zichtbaar worden maar ze zullen waarschijnlijk nooit helemaal verdwijnen.  De eerste weken na de operatie mag u niet sporten of zware arbeid verrichten.
Volg ook de adviezen op van de behandelde arts op.

Aan een operatie kleven er altijd risico’s en er kunnen altijd complicaties optreden al is de kans hierop klein. De risico’s kunnen o.a. zijn, allergische reactie op de verdoving, een wondinfectie, bloeduitstortingen, trombose, slechte genezing van de wond maar de kans hierop wordt vergroot als u rookt, verder kan een slechte wondgenezing lelijke littekens achter laten.
Het kan zijn dat het gevoel in het geopereerde gebied is verdwenen maar normaal gesproken zal deze na verloop van tijd weer terug keren.
Om de kans op complicaties te verkleinen is het beter als u door een ervaren en deskundige chirurg wordt behandeld.

De kosten kunnen per kliniek verschillen u moet precies weten welke kosten er in de tarieven zijn verwerkt te beginnen bij het consult is deze gratis, wat kost een overnachting, zijn er nog bij komende kosten zoals een korset. Welke verdoving krijgt u tijdens de operatie, Anesthesie, sedatie, volledige narcose. volledige narcose is een stuk duurder. De service, kwaliteit en uitstraling van de kliniek moeten ook betaald worden. Welke garantie krijgt u en wat houdt dat in o.a. garantie bij mogelijke complicaties of een herstel operatie voor wie zijn deze kosten?