Borstprotheses vervangenen

Borstprothese anatomisch gevormd

Ronde Borstprothese

Borstprotheses vervangenen of verwijderen

Wanneer moet een borstprothese vervangen worden? Hierover is nog veel onduidelijk. Als u ooit een borstreconstructie of een borstvergroting heeft ondergaan dan is er een goede kans dat deze een keer vervangen of verwijderd moeten worden. Van de oudere prothese wordt gezegd dat ze 10 tot 15 jaar meegaan tegenwoordig geven fabrikanten zelf levenslange garantie op hun borstprotheses. Bij een levenslange garantie wil dat niet zeggen dat u nooit meer een borstprothese hoeft te vervangen de protheses zijn waarschijnlijk nog niet versleten maar door dat u ouder wordt neemt de elasticiteit van uw huid af daardoor wordt alles slapper en gaat hangen er is dan een goede kans dat de implantaten vervangen moeten worden. Zie ook ”Mogelijke complicaties bij borstvergrotingen”.

Er zijn verschillende reden waarom u borstprotheses kan verwisselen of verwijderen:
– Prothese is gaan lekken.
– Protheses kunnen versleten zijn.
– Complicaties bij borstvergrotingen of u heeft teveel last van de protheses.
– Implantaten hebben niet het verwachte resultaat opgeleverd.
– U wilt geen borstprothesen meer hebben.
– Prothese is verplaatst.
– Als u ouder wordt neemt de elasticiteit van uw huid af daardoor kan een nieuwe prothese nodig zijn of veranderingen in de borst grote.
– Of een combinatie van bovengenoemde redenen.

Zoals u hierboven staand heeft kunnen lezen zijn er verschillende redenen waarom u uw implantaten zou kunnen vervangen of verwijderen het kan dan verstandig zijn om een afspraak met een chirurg te maken hij/zij kan u onderzoeken en adviseren wat de mogelijkheden zijn en wat u het beste kunt doen. Als u besluit om de implantaten te vervangen dan kunt u dat samen met de chirurg bepalen, deze kan u precies vertellen welke prothese soorten er zijn en waarom er voor een bepaalde prothese gekozen wordt, en welke operatie techniek er wordt gebruik, Doordat fabrikanten de afgelopen jaren veel onderzoek hebben verricht aan borstprotheses zijn deze sterk verbeterd en slijten ze minder snel. Wat de garantie inhoud kunt u het beste met de chirurg bespreken. De buitenwand van de huidige moderne siliconen implantaten zijn stevig, en de vulling is een vaste siliconen massa (cohesieve gel) mocht de wand scheuren dan zal de siliconen gel zich niet in uw lichaam verspreiden. De chirurg kan u ook informeren over het te verwachten resultaat, de voor- en nadelen, de risico’s, littekenvorming, informatie over roken voor en na de operatie, het gebruik van bloedverdunnende medicijnen, welke BH u in het begin het beste kan dragen, verder ook wanneer en hoelang u dit moet dragen, informatie over wanneer u naar huis mag, de nazorg. Vertel uw chirurg over uw eventuele medicijn gebruik en uw medisch verleden. Een gesprek met uw chirurg is erg belangrijk, het is zijn taak om u zo goed mogelijk te informeren zodat u tot de juiste beslissing kan komen maar het is ook belangrijk dat u hier duidelijk uw wensen kenbaar maakt.

De operatie

Normaal gesproken vindt de ingreep onder algehele anesthesie plaats. Het vervangen van een implantaat kan vaak via dezelfde oude litteken onder de borstplooi. Het definitief verwijderden van de implantaten is een grotere ingreep dan het vervangen hiervan, het zijn niet alleen de implantaten die verwijderd moeten worden maar door de borstvergroting is de huid opgerekt het overtollige huid moet ook verwijderd worden vaak moet ook het kapsel om de implantaten verwijderd worden hierdoor kunt u aan deze ingreep wel meer littekens overhouden. Na de operatie wordt de wond dicht gehecht en worden er drains geplaatst om het overtollige wondvocht af te voeren deze worden normaal gesproken na 1 of 2 dagen verwijderd.

Mogelijke complicaties bij borstprotheses vervangen of verwijderen

Borstprotheses vervangen of verwijderen zijn zwaardere operaties dan een borstvergrotende operatie. Aan een operatie kleven er altijd risico en er kunnen altijd complicaties optreden al is de kans hierop klein vooral omdat de technieken steeds beter worden. De risico’s kunnen o.a. zijn allergische reactie op de verdoving, een infectie, vochtophoping, Trombose, bloedingen. Slechte genezing van de wond en een slechte wondgenezing kan lelijke littekens achter laten de kans hierop wordt vergroot als u rookt verder is er kans op kapselvorming als men borstprotheses laat vervangen. Het gebeurd regelmatig dat het gevoel in de tepels kunnen veranderden wanneer u een operatie heeft ondergaan, ze kunnen ongevoelig of juist heel gevoelig worden maar in de meeste gevallen komt het normale gevoel na 3 tot 6 maanden weer terug. De kans op complicaties worden verkleind als u door een ervaren en deskundige chirurg wordt behandeld.

De kosten kunnen per kliniek verschillen u moet precies weten welke kosten er in de tarieven zijn verwerkt te beginnen bij het consult is deze gratis, wat kost een overnachting, zijn er nog bij komende kosten zoals steun BH. De service, kwaliteit en uitstraling van de kliniek moeten ook betaald worden. Indien noodzakelijk welke prothese kiest u en de prijs van een prothese kan per fabrikant verschillen.
Welke garantie krijgt u en wat houdt dat in o.a. garantie van de protheses en bij mogelijke complicaties.

Borstcorrecties

Bij zowel de mannen als vrouwen zijn verschillende borstcorrecties mogelijk, hier onderstaand worden de meest voorkomende benoemd.

– Borstvergroting (Mamma-augmentatie)

– Borstlift (borstversteviging)

– Borstverkleining

– Gynaecomastie (Correctie borstontwikkeling bij de man)